Sinds 2008 is de EuroParcs Group bezig met het ontwikkelen van vakantieparken op de mooiste locaties in Europa. De parken liggen op toplocaties in Nederland, België, Oostenrijk en Luxemburg.
De EuroParcs Group is een organisatie die constant in beweging is en staat voor innovatie. We hechten niet alleen veel waarde aan eersteklas service, maar ook aan een hoog niveau van luxe en comfort in de faciliteiten van onze vakantieparken. Het doel van EuroParcs is om dit voor iedereen mogelijk te maken tegen een betaalbare prijs. Daarom is elk EuroParcs vakantiepark een uitstekende uitvalsbasis voor een brede doelgroep om de omgeving te verkennen. Of je nu wilt genieten van de rust van de natuur of de lokale cultuur wilt leren kennen: de parken en locaties van EuroParcs bieden voor ieder wat wils!
De EuroParcs Group wil unieke, innovatieve vakantieparken en concepten bieden die voor iedereen waardevol zijn. Ons productaanbod, van glamping tenten tot luxe villa's, is dan ook afgestemd op de wensen van verschillende doelgroepen. Van gezinnen met kinderen tot jongere en oudere stellen tot mensen die alleen op vakantie willen. Het hele jaar door zijn we dagelijks bezig om onze gasten een uitgebreide service te bieden die verder gaat dan een gemiddeld hotel.
Dankzij de participatie van Waterland Private Equity Private Investments kan de EuroParcs Group continu werken aan het realiseren van haar internationale doel: de grootste en beste aanbieder van vakantieparken in Europa worden. Meer dan 50 parken behoren al tot de EuroParcs Group in Nederland, Oostenrijk, België en Luxemburg.
Meer dan 50 vakantieparken in vier verschillende landen
Meer dan 14.000 accommodaties
Bijna 2500.000 reserveringen in 2023
Meer dan 800.000 gasten in 2023
Meer dan 1.300 medewerkers
De Nederlandse EuroParcs Group is één van de meest innovatieve Europese exploitanten van vakantieparken van dit moment. Het doel is om moderne en duurzame concepten voor vakantieparken te bieden naast een uitstekende allround service. In heel Europa zorgen meer dan 1.300 medewerkers jaarlijks voor verrassende en onvergetelijke vakantiebelevenissen voor zo'n 700.000 gasten. De geschiedenis van het bedrijf begon meer dan 40 jaar geleden.
In 2001 introduceerde de Nederlandse ondernemer Wim Vos Senior de huidige merknaam EuroParcs. Tussen 2001 en 2013 traden zijn twee zonen, Wim Vos Junior en Wouter Vos, toe tot het bedrijf. In 2016 werd het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf in Apeldoorn geopend.
Sinds 2019 maakt EuroParcs als internationaal groeiend bedrijf deel uit van Waterland Private Equity Investments. Deze beslissing maakte verdere uitbreiding van vakantieparken in verschillende Europese landen mogelijk. Het doel vandaag de dag is om het meest innovatieve vakantieparkenmerk van Europa te zijn.
Naast innovatie is ook samenwerking met lokale partners - van overheden tot toerismeverenigingen en leveranciers - de basis voor succes. Want EuroParcs wil met hoogwaardige vakantieparken een belangrijke meerwaarde creëren voor het regionale toerisme.
In december 2023 is het internationale hoofdkantoor verhuisd naar Amersfoort.
1981: Wim Vos Senior, oprichter van EuroParcs, gaat als ondernemer de recreatiebranche in.
2000: Het eerste vakantiepark wordt gekocht door oprichter Wim Vos Senior: Landgoed Ruighenrode in Lochem.
2001: Het bedrijf wordt omgedoopt tot EuroParcs. Wim Vos Junior neemt voor het eerst het bedrijf van zijn vader over.
2007: Het bedrijf heeft nu drie vakantieparken in Nederland. Het doel is om te blijven groeien.
2013: Wouter Vos, de jongste zoon van Wim Vos Senior, treedt toe tot het managementteam. EuroParcs investeert voornamelijk in de centrale faciliteiten en infrastructuur van de inmiddels twaalf vakantieparken.
2016: EuroParcs consolideert zijn merk - met een nieuw logo en een nieuwe look. Het nieuwe hoofdkantoor en informatiecentrum worden geopend in Apeldoorn.
2017: EuroParcs groeit steeds sneller. Vier nieuwe vakantieparken worden aangekocht en/of ontwikkeld. Het aantal door EuroParcs geëxploiteerde en ontwikkelde vakantieparken stijgt naar 14.
2018: EuroParcs neemt de vakantieparken Zilverstrand in België en Riviera Beach over van de Oostappen Groep. Beide vakantieparken krijgen een nieuwe naam en een hoogwaardiger vrijetijdsaanbod.
2019: EuroParcs en Waterland Private Equity Investment bundelen hun krachten. De samenwerking maakt het mogelijk om nieuwe projecten in heel Europa te realiseren.
2020: Droomparken (14 vakantieparken) in Nederland wordt overgenomen door de EuroParcs Group. EuroParcs breidt verder uit in het buitenland met nieuwe locaties in Oostenrijk. Ook de panoramacamping Gulperberg en het glampingresort Hoge Kempen in België worden onderdeel van het bedrijf.
2021: Het bedrijf blijft groeien binnen Europa en de 1.000e medewerker wordt aangenomen.
2023: In december verhuist het internationale hoofdkantoor naar Amersfoort.
EuroParcs heeft meer dan 40 jaar ervaring in het professioneel beheren van vakantieparken. Het bedrijf had al snel een duidelijk doel voor ogen: een heerlijke vakantie voor haar gasten. Ook de eigenaren van de vakantiehuizen moeten zoveel mogelijk kunnen profiteren van de parken.
Het concept is al jaren populair - en daardoor kon het aanvankelijk kleine bedrijf groeien: inmiddels werken er meer dan 1.300 mensen voor EuroParcs. Vandaag de dag exploiteert het bedrijf vakantieparken op meer dan 50 locaties in Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk. Het hoofdkantoor van het Nederlandse bedrijf is gevestigd in Amersfoort. De activiteiten binnen Duitsland worden gecoördineerd vanuit het kantoor in Düsseldorf.
Een andere belangrijke visie die EuroParcs nastreeft is die van een duurzaam vakantiepark. Het bedrijf koopt bestaande parken op en knapt ze op om ze milieuvriendelijker te maken. Hiervoor maken de parkconcepten van EuroParcs gebruik van moderne innovaties zoals energiebesparende technologieën, zonnepanelen en warmtepompen.
Aangekochte parken worden bijvoorbeeld uitgerust met fotovoltaïsche systemen, waarmee het park van groene stroom wordt voorzien. Bij de bouw van nieuwe parken zorgt EuroParcs ervoor dat de accommodaties zo milieuvriendelijk mogelijk worden geïntegreerd in de natuurlijke omgeving.
Waar mogelijk worden de vakantiehuizen gemaakt van natuurlijke materialen of duurzame materialen. Duurzaam handelen en denken is een van de doelen van de medewerkers. Ze proberen voortdurend de CO2-voetafdruk van de vakantieparken te verminderen.
Voor algemene vragen en verzoeken om informatie, interviews, foto's, afbeeldingen en publicaties kun je terecht op onze perspagina.
Ron Moerenhout: +31 (0) 6 57 827379, ron.moerenhout@europarcs.nl
Yvonne Damhoff: +31 (0) 628 582338, yvonne.damhoff@europarcs.nl